Estivella (30/11/2008)
Localització
Mapa general de situació de l'allau.
Solsonès (Pirineu oriental de Catalunya)
Situació nivometeorològica
Meteorologia
- 27/11/2008: Ambient molt fred. Vent de component E moderat.
- 28/11/2008: Continuen les temperatures baixes, tot i que es produeix un ascens moderat. Vent del W moderat.
- 29, 30/11/2008: Durant aquests dies es produeix un descens general de les temperatures, especialment de les màximes el diumenge, 30. Es donen precipitacions abundants en forma de neu (de l'ordre de 20 mm) a la zona de Port del Comte. Vents forts del SW.
Estat del mantell
Existeixen sobreacumulacions de neu en vessants orientats al sud i a l'est. A 2200 metres, a tots els sectors, els gruixos de neu al terra varien entre 10-50 centímetres, tret del Vessant nord del Cadí-Moixeró on són lleugerament superiors. Amb les baixes temperatures ambientals la neu s'ha mantingut molt freda, especialment en sectors obacs i arrecerats.
Amb les nevades de dissabte dia 29, i amb les temperatures baixes que s'han donat, la distribució de la neu ha canviat a tots els sectors amb presència de neu al terra a cotes baixes. A més s'ha format noves sobreacumulacions de neu en orientacions nord i est a tots els sectors.
Predicció BPA a 1 dia
El butlletí de perill d'allaus de l'Institut Geològic de Catalunya del dia 29 de novembre informava, a la zona del Prepirineu, d'un perill MODERAT (2) per la probabilitat de caiguda d'allaus de placa al pas d'una persona, en general de mida petita, localment mitjana en orientacions est, sud i nord. Això és degut a que la neu recent s'ha dipositat sobre un mantell endurit i encrostat, tot i que localment es diposita sobre un nivell de gebre en sectors de bosc i arbres dispersos en orientacions obagues, especialment al vesant nord del Cadí-Moixeró i al Prepirineu, i per la formació de plaques de vent en orientacions est i nord.
El perfil realitzat a prop de la zona de l'accident estava format per una base encrostada damunt de la qual s'hi van acumular diferents nivells de neu ventada intercalats amb agulles visibles i neu granulada. En el moment de la realització del perfil la inestabilitat seguia essent alta (figura 1) i no es poden fer els tests d'estabilitat per determinar-ne el pla de lliscament. Mitjançant l'anàlisi de les capes se suposo que la capa de neu granulada és el possible pla de lliscament.
Figura 1. Perfil estratigràfic realitzat uns dies després de l'accident. En els dies següents a l'accident, la inestabilitat continua incrementant-se. El nivell de lliscament més probable és el nivell de neu granulada.
Característiques de l'allau
- Orientació: SE.
- Tipus d'allau: Allaus de placa amb aerosol.
- Humitat de la neu: Seca.
- Possible pla de lliscament: Capa de neu granulada.
- Tipus desplaçament: Allau mixta.
- Amplada cicatriu: 334 m.
- Gruix de la cicatriu: entre 0,3 - 1 m.
- Tipus dipòsit: Amb blocs i difós.
- Gruix del dipòsit: 20-40 cm.
- Recorregut: 232 m.
- Cota sortida: 2326 m.
- Cota d'arribada: 2211 m.
Cronologia dels fets
- Un grup de 8 persones amb esquís de muntanya decideixen pujar al Padró dels 4 Batlles.
- Quan es troben a mitja ascensió per les pales que porten al Padró desencadenen la placa, que es propaga cap a dalt, caient-los-hi a sobre.
- Dos dels components del grup són arrossegats per l'allau alguns metres, queden en superfície però amb els peus enterrats. La resta de components del grup poden escapar de l'allau.
- Els dos afectats surten pel seu propi peu. No es produeixen danys i els afectats surten il·lesos.
Imatges de l'allau
Vista panoràmica de l'allau
Vista de l'allau des de la Rasa de la Costa del Tabac, amb bona apreciació de la cicatriu.
Detall del dipòsit caòtic de l'allau.