Estadístiques d'accidents i víctimes mortals per allaus de neu a Catalunya (1986-2020)
L’ICGC recull els accidents mortals causats per allaus de neu amb la col·laboració del Centre de Lauegi d’Aran, de la Unitat d'intervenció en muntanya de Mossos d'esquadra, del GRAE dels Bombers de la Generalitat de Catalunya i dels Pompièrs del Conselh Generau d'Aran. Aquestes estadístiques tenen com a objectiu informar, de forma gràfica, d’algunes de les dades rellevants pel que fa a l’accidentalitat en relació amb la predicció i la cartografia d’allaus. A la finalització de cada temporada hivernal l’ICGC passa els estadístics de la temporada en curs a la International Commission for Alpine Rescue (ICAR), a través dels representants de Catalunya dins d’aquesta comissió.
Durant el 2020 s’està fent una revisió exhaustiva de les dades d’accidents mortals. Les estadístiques que presentem recullen les dades avaluades fins el maig de 2020.
En 34 temporades hivernals s’han donat 44 víctimes mortals. La mitjana anual de mortalitat no ha canviat respecte la temporada anterior i es manté, per tant, en 1,3 morts per temporada. Pel que fa al nombre total d’accidents, durant la temporada 2019-2020 s’han enregistrat 12 accidents*, un d’ells mortal, xifra superior a la temporada anterior en la que se’n van enregistrar 4, un de mortal, i similar a fa dues temporades en la que se’n van enregistrar 13, un dels quals amb dues víctimes mortals.
*S’ha considerat accident quan ha tingut afectació a persones que s’han vist arrossegades, ferides o mortes. En aquest sentit no s’han inclòs incidents.
La majoria d’accidents mortals s’han concentrat en els mesos d’hivern i en menor mesura durant la primavera. Pel que fa a la darrera temporada, 2019-2020, l’únic accident mortal s’ha donat al mes de març, a efectes estadístics considerat mes de primavera, concretament el 3 de març.
Les allaus de placa continuen essent les que majoritàriament causen morts. L’accident mortal de la darrera temporada també va estar causat per aquest tipus d’allau.
Amb el darrer accident mortal ocorregut en un vessant NNE, es manté que les obagues continuen essent les orientacions en les que es produeixen més de la meitat dels accidents mortals. Si a més, considerem les orientacions amb component nord i est, el percentatge supera el 75%.
El grau de perill MARCAT (3) concentra el 70% d’accidents mortals. Seguint aquesta tendència, l’accident mortal de la darrera temporada també s’ha donat amb aquest grau de perill.