Estacions i instrumentació
La XEGCat de Tarragona es preveu que comptarà amb 14 punts de nova construcció i entre 6 i 10 punts preexistents que es monitoritzaran periòdicament. La xarxa, de forma similar a la primera xarxa de la XEGCat implementada a la zona urbana i periurbana de Girona Salt i Vilablareix, es dividirà en dos sub-xarxes:
- Sub-xarxa primà ria: es construiran 14 estacions de mesura corresponents a 14 sondeigs que s’executaran des de finals de 2022 d’uns 100 metres de longitud. D’aquests, 4 es finalitzaran com a punts tancats o cimentats amb sonda geotèrmica i 10 sondeigs es finalitzaran com a piezòmetres oberts. Tots s’equiparan amb sensors de temperatura segons diferents configuracions i sensors de nivell piezomètric. En els 4 punts finalitzats com a punts tancats, es preveu la realització d’assaigs de resposta tèrmica (TRT) durant el primer semestre de 2023.
- Instal·lació de fibra òptica a la sub-xarxa primà ria: cada sondeig serà equipat amb cable hÃbrid de fibra òptica en tota la seva longitud. Aquesta instal·lació permetrà realitzar mesures in situ de la temperatura a diferents profunditats al llarg de tota la longitud del sondeig i també la realització d’assaigs de resposta tèrmica (TRT) amb l’aplicació de calor a través del cable hÃbrid de fibra òptica.
- Sub-xarxa secundà ria: serà formada per entre 6 i 10 punts de control corresponents a piezòmetres i pous preexistents a la zona. Aquests, es monitoritzaran instal·lant un sensor de temperatura i nivell piezomètric de funcionament autònom. Addicionalment periòdicament es realitzaran perfils de temperatura en els punts on sigui possible. La subxarxa secundà ria es preveu sigui operativa al llarg del darrer trimestre de 2022.

Mapa de situació dels 14 punts de nova construcció projectats de la XEGCat de Tarragona. Sub-xarxa primà ria
En relació a les estacions geotèrmiques de la xarxa primà ria, aquestes podran ser de sondeig obert o tancat en funció de l’acabament de la perforació realitzada.
Les estacions corresponents a sondeigs oberts, s’equiparan amb tub piezomètric de PVC de 114 mm de dià metre (114 / 104 mm). En l’interior del tub piezomètric, s’instal·laran sensors de nivell piezomètric (pressió de columna d’aigua) i temperatura. A més s’instal·larà també cable hÃbrid de fibra òptica per a la realització de mesures de temperatura al llarg de tota la longitud del sondeig.
Les estacions corresponents a sondeigs tancats, s’equiparan amb sonda geotèrmica de PE100 40,0 x 3,7 mm en U simple i posteriorment es cimentaran amb beurada de ciment termoactiu, amb una densitat compresa entre 1,1 i mà xim 1,35 gr/cm3 i una conductivitat tèrmica mÃnima de 2 W/(m·K). En aquestes estacions s'instal·laran també sensors de temperatura a diferents profunditats i cable hÃbrid de fibra òptica que permetran la realització d’assaigs de resposta tèrmica o TRT (Thermal Respons Test) per l’obtenció de dades de conductivitat tèrmica i resistivitat de la perforació. Els informes de resultats d’aquests assaigs seran descarregables en format PDF.
De forma similar a la XEGCat implementada a l’à mbit urbà i periurbà de Girona, totes les estacions de la xarxa primà ria s’equiparan també amb un sistema de telemetria per l’adquisició i enviament automà tic de dades. Les dades primer s'emmagatzemaran en un enregistrador de dades temporal per ser enviades de forma automà tica a la base de dades espacial del sistema NetMon© (Sistema de monitoratge d'estacions de mesura i control) de l’ICGC.
Â

Treballs de descà rrega de dades en punts de la subxarxa secundà ria. Estació equipada a Girona ciutat. Esquema constructiu de les estacions geotèrmiques implementades en piezòmetres oberts de la xarxa primà ria. Interior d’una de les estacions de monitoratge amb el els dispositius de recollida de dades, alimentació i enviament.