• Imprimeix

Vulturó (27/02/2023)

Localització i cartografia de l’allau

Mapa general de situació de l'allau. Solsonès (Pirineu oriental de Catalunya)

Mapa general de situació de l'allau. Solsonès (Pirineu oriental de Catalunya)


Situació nivometeorològica

Meteorologia

Una depressió afecta el Prepirineu i el Pirineu, entre els dies 22 i 24 de febrer amb nevades moderades acompanyades de vent del sud. A l’estació nivometerorològica automàtica del Port del Comte, molt  propera al lloc de l’accident, s’enregistren 35 mm de precipitació acompanyats de vent de l’oest al principi i del sud al final d’aquest període. Durant la nevada, la temperatura a l’inici va estar al voltant de -1/-2 ºC baixant al final, el dia 24, a -11 ºC.

Entre els dies 25 i 26 de febrer torna a nevar, però aquest cop amb vent del nord, més intens el dia 26. Les nevades van ser febles, uns 5 cm, van arribar fins a fons de vall, i les temperatures van estar al voltant dels -5/ -8 ºC. El dia 27 la temperatura segueix davallant notablement fins els -18 ºC.

Estat del mantell nival

El mantell nival al Prepirineu, zona nivometerològica on es dona l’accident, era molt irregular i escàs al sector abans de les nevades. A les solanes la presència de neu era únicament testimonial. Sols es presentava esquiable a partir d'uns 2000 m a obagues, amb gruixos al voltant dels 20- 40 cm en aquestes orientacions i cotes més altes. Amb les nevades el mantell passa a ser continu des dels 1400 m, i els gruixos a 2200 m voltaven els 40-70 cm.

La nevada dels dies 22 a 24 de febrer es va dipositar damunt de crostes velles preexistents. Bona part d’aquesta nevada va ser en forma de neu granulada. Es van formar plaques de vent a moltes orientacions, sobre tot en sud, est i obagues arrecerades. Amb el descens de la temperatura al final de l’episodi es van formar grans facetats prop de la superfície i es va mantenir la neu granulada; ambdós nivells per sota de les plaques de vent.

El Butlletí de Perill d’Allaus indicava per al sector del Prepirineu, grau de perill MODERAT (2) per sota de 2300 m, MARCAT (3) per sobre. Atesa la zona de sortida de l’allau situada per sota dels 2300 m, el grau de perill corresponia a MODERAT (2). L’estabilitat del mantell nival descrita en el butlletí de perill d’allaus indicava:

Des de dijous passat (23 de febrer) fins divendres (24 de febrer) es van acumular uns 30 cm de neu recent, acompanyats de vent de component sud, i amb presència de neu granulada. Així, d'entrada tenim plaques de vent que, a més, tenen un mal contacte entre la neu vella i la neu nova per la formació d'un nivell de facetes que amb el descens de la temperatura previst, seguirà inestabilitzant-se. Amb el gir de vent cap a N i NE, acompanyat d'alguna nevada feble (5 cm) el cap de setmana, es formaran noves plaques de vent a les cotes altes de S, E i W, així com a les obagues per vent creuat. Les plaques de vent cauran de forma natural en pendents fortament inclinats allà on ja hi havia base de mantell. També les podem fer caure molt fàcilment al nostre pas i poden, en tot cas, tenir capacitat per colgar-nos.

Aquest episodi afecta pràcticament tots els sectors del Pirineu de Catalunya, així com també a Aragó, França i Andorra.  A Catalunya, també en aquest període, es donen altres allaus amb persones afectades com l’accident de Gra de Fajol del 26 de febrer de 2023.

Cronologia dels fets

Un grup de dues persones fent esquí de muntanya per la zona, ja de baixada, cap al migdia (13:45 h),  fan el descens per un sector en el qual mai havien vist cap allau. No obstant, intueixen que el vessant no estava massa estable i decideixen passar d’un en un. Al baixar el primer esquiador es desencadena la placa i l’arrossega vessant avall sense quedar colgat. La persona resulta il·lesa. Tot el grup anava equipat amb el material de seguretat per rescat en allau.

Característiques de l’allau

L’allau es dona al sector indicat al Mapa de zones d’allaus (11) el Cadí - el Port del Comte - Serra del Verd - Ensija amb el codi CAR308. Aquest vessant, ateses les seves característiques de terreny, es va cartografiar com a zona d’allau de difícil individualització (Visor d’allaus). En aquesta zona en concret, segons el registre d’allaus que du a terme l’ICGC, tot i ser una zona susceptible a allaus, no es te coneixement de caigudes d’allaus en el passat i per tant, aquest accident, correspon al primer registre d’allau observada.

Es tracta d’una allau de placa de vent amb capacitat d’enterrar una persona, mida entre 1 i 2 segons l’escala de mides d’allaus.

  • Orientació: E-NE.
  • Cota de sortida: 2275.
  • Zona de sortida: Lineal.
  • Gruix de la cicatriu: 30-40 cm aproximadament.
  • Tipus d’allau: Placa de vent.
  • Tipus de superfície de lliscament: Neu. Allau de superfície.
  • Humitat de la neu: Seca.
  • Desplaçament de la neu: Allau de flux dens.
  • Tipus de dipòsit: En blocs i grumolls.
  • Mida aproximada dels blocs: 40X40X40 (cm).
  • Zona de sortida: Canal a mig vessant.
  • Perfil de la zona de sortida: Còncau.
  • Zona de trajecte: Canal.
  • Zona d'arribada: Zona de pendent més suau.
  • Mida de l’allau: 1.5.

Perfil estratigràfic realitzat 1 dia després

El perfil es realitza el dia següent al de l’accident en un sector amb característiques similars a la zona de l’accident pel que fa a orientació cota i tipus de de neu (placa de vent)

El perfil es realitza el dia següent al de l’accident en un sector amb característiques similars a la zona de l’accident pel que fa a orientació cota i tipus de de neu (placa de vent). A la base del perfil s’hi observa la  crosta basal antiga damunt de la qual s’hi troba la neu recent granulada i les facetes recentment formades prop de la superfície. Per sobre de tot aquest conjunt hi ha la neu transportada pel vent en forma placa de vent relativament dura. En els tests d’estabilitat practicats, la neu granulada és la capa feble que fractura, amb molta facilitat i te capacitat de propagar.

 

Imatges

Zona sortida de l’allau on s’observa la cicatriu lineal de la placa.

Zona sortida de l’allau on s’observa la cicatriu lineal de la placa.

 

Vista de l’allau on es pot apreciar el perfil còncau a la zona de sortida els blocs que queden a la zona de trajecte.

Vista de l’allau on es pot apreciar el perfil còncau a la zona de sortida els blocs que queden a la zona de trajecte.